Groep 8

               Welkom op de site van groep 8!

Voor meer indrukken; zie het fotoalbum.

 

Speuren naar Palthe

Dinsdag 15 juni zijn we op de fiets naar de Sprengenberg gegaan.
In groepjes werden we rondgeleid door mensen van Natuurmonumenten en hebben we allerlei opdrachten gedaan.
Bijvoorbeeld een monster nemen van de grond, een reactiespel met stokken en meten hoe hoog een boom is.
Op het eind hebben we de Palthetoren bekeken. We mochten heel dichtbij komen en konden vanuit de tuin ver kijken.
We zagen de plek waar vroeger de windmolen heeft gestaan en we zagen ook de oprijlaan met de toegangspoort.
Door het raam zagen we de sterrenkijker van de Dhr. Palthe.
Je mag de Palthetoren niet van binnen bekijken, vaak zijn er familieleden op vakantie.
Het was een leuk uitstapje, omdat we veel informatie over het gebied kregen en we kwamen heel dichtbij de Palthetoren.

Groep 8

Techniekdag

We hebben vandaag 8 juni meegedaan aan de techniekdag en hebben installatiebedrijf
van Dijk in Nijverdal bezocht. We gingen op de fiets naar Nijverdal.
Toen we daar waren kregen we een rondleiding.
We zagen al de materialen in het magazijn. Ze hadden op dit moment veel op voorraad.
We kregen ook een bouwtekening te zien die door de installateurs wordt gebruikt.
Want van Dijk installeert cv-ketel, riolering, zonnepanelen, elektra en vloerverwarming.
Van Dijk installeert allerlei zaken bij de Lidl in Noord-Nederland.
Zelf zijn we ook bezig geweest.. We hebben een windmolentje in elkaar gezet en een stoeltje van pvc-buizen.
Het was een gezellige ochtend en we hebben van alles geleerd.

  🔨Groep 8 🔩

Zwerfvuil actie

THEMAWEEK ‘Ik hou van Holland’

Wij hebben deze week een thema week gehad. We hebben veel dingen gedaan. Zoals gutsen, muziek, en de klompendans. Het eerst wat we deden was gutsen. Gutsen is dat je een soort plankje hebt en daar moet je dan op tekenen en dan moet je het met een soort van mesje eruit halen. En als je dat hebt gedaan dan ga je er met een speciaal soort verf overheen. En dat doe je met een soort roller. Daarna ga je drukken en daar heb je ook een speciale drukker voor nodig. Er ligt dan een papiertje op dat plankje wat we net hadden uitgelegd. Dan ga je met de drukker er op drukken. En dan heb je een papiertje met je figuurtje dan laat je dat opdrogen en dan maak je je plankje schoon en ga je nog wat dingen met het mesje weg halen. en de volgende dag druk je precies over dezelfde plek heen en dan heb je een papiertje met 2 kleuren. We hebben ook een top 13 van muziek gemaakt. Je mocht je eigen muziek uitkiezen maar wel alleen Nederlands of van een Nederlandse artiest je mocht ook alleen 1 liedje uitkiezen. We hebben ook de klompendans gedaan dat was ook super leuk. Meester heeft er ook nog een filmpje van gemaakt. Wij vonden het super leuk deze week.

Einde!

Groetjes van Marit en Mara! 🤪

Tijdens de themaweek hebben de leerlingen gedichten (een rondeel) gemaakt over het thema.

Het land van het boeren leven

Nederland is het land van weilanden.
Een land waar je veel rust kunt pakken.
Dieren die lekker in de wei grazen.
Weilanden horen echt bij dit boerenland.
Boeren die hun vee loslaten.
En vogels die op hun eieren broeden.

Nederland is het land van de natuur.
Rust is in Nederland makkelijk te pakken.

Manouk Nijmeijer

Nederland

Het land van de voetbal
De tribunes die vol staan met allemaal oranje poppetjes.

iedereen met vlaggen en toeters.
Het land van de voetbal.
De eredivisie waar 18 clubs strijden voor de schaal.
een spannende race tot de titel.
nu zit er helaas niemand op de tribunes.
vlaggen en toeters nu ook niet het is er doodstil….

Tim

klompen

Nederland is het land van klompen.
de houten kisten aan je voeten.

de mooie figuren erop.
klompen komen uit Nederland.
het hout horen kloppen op de grond.
helaas gaan ze wel een kapot.
klompen horen in Nederland.
de houten kist aan je voeten. 

 Twan Smeenk

De grachten van Amsterdam

Het land van de grachten in Amsterdam.
Varen in de grachten van Amsterdam.
Overal gezellige terrasjes.
De grachten in Amsterdam zijn mooi.
Mooie bruggen over de grachten.
In de grachten wordt ook veel afval gegooid.
Ook in andere steden zijn grachten.
Varen met een bootje lijkt mij leuk. 

Sophie Daggenvoorde

 

 🎶De muzikale Top 13 van groep 8 🎶

(In deze lijst staan 13 liedjes van Nederlandse muzikanten uitgekozen door de leerlingen van groep 8 in willikeurige volgorde)

De vloer is lava – Snollebollekes (ingebracht door Jarno)
Als ‘t avond is – Suzan & Freek (ingebracht door Sabine)
Boom – Tiësto ( ingebracht door Manouk)
Rio de Janeiró – Piratenhits Bb band (ingebracht door Niels)
Parijs – Kenny B (ingebracht door Suzie)
Stapelgek – bankzitters (ingebracht door Twan)
Business – Tiësto (ingebracht door Mara)
Miljonair – Shirak (ingebracht door Silvan)
In de schuur (beatcrooks mix)- Snelle fest. Ronnie Flex (ingebracht door Thijs)
17 miljoen mensen – Davina Michelle en Snelle ( ingebracht door Sophie)
Kali – Django Wgner (Outsiders Mix) (ingebracht door Stijn)
Blauwe dag – Suzan & Freek  (ingebracht door Marit)
Springen – Kafke ( ingebracht door Tim)

 

 

Niet alleen rekenen en taal in groep 8!

Groep 8 heeft dit jaar niet alleen maar geleerd, ze hebben zeker ook veel leuke dingen gedaan.  Ze zijn bezig geweest met de maandsluiting en die maandsluiting gaan ze samen doen met groep 5 maar dan op een andere manier. Want ondanks corona kunnen groep 8 en groep 5 niet met elkaar samen komen. Groep 8 gaat met de hele klas een toneelstuk uitvoeren (prinses op de erwt). Door corona mogen de klassen niet komen kijken, dus meester gaat het toneelstuk van groep 8 en 5 filmen. Als alles gefilmd is gaat de meester van groep 8 alles aan elkaar knippen en plakken. Mara, Manouk, Tim en Silvan uit groep 8 doen niet mee met het toneelstuk van Prinses op de erwt. Want zij gaan met z’n vieren nog een ander toneelstuk uitvoeren (Prinsesje Petronella).

Van journalist Sophie Daggenvoorde  🎥

Leuke vakken op school

Er zijn veel saaie vakken op school, zoals rekenen, taal en spelling. Maar er zijn ook veel leuke vakken bijvoorbeeld zijn we bezig geweest met schaken, maandsluiting, solderen. Dat vind ik erg leuke vakken.
Na de lockdown bereiden we ons voor op de eindtoets , dat is een soort cito alleen dan de laatste. Maar we doen ook veel leuke dingen.
We zijn ook nog bezig geweest met de ozobots. Dat zijn kleine robotjes die reageren op kleuren, je hebt bijvoorbeeld tornado of disco of superspeed of slakkentempo. Dat zijn allemaal voorbeelden als je met een zwarte stift over een wit blaadje gaat en je zet de ozobot op de zwarte lijn dan gaat hij eroverheen rijden maar dat gaat alleen als de lijn goed is.
De maandsluiting waar we mee bezig zijn, gaat over prinsen en prinsessen. We hebben een toneelstuk van prinses op de erwt en prinsesje Petronella. Ik speel niet in het stukje prinses op de erwt. Maar ik ben voetballer in prinsesje petronella.
We zijn ook aan het solderen. Ze maken robotjes met bierdopjes als ogen en je doet met allemaal kraaltjes en doe je de andere versiering.
We doen op dit moment ook nog heitje voor een karweitje, dan moet je klusjes doen voor geld en dat geld gaat naar zuster Heuven in Brazilie. 

Van journalist Silvan Wijnen 👍

Het schooljaar van groep 8

Bij de leerlingen van groep 8 moet er natuurlijk gewerkt worden . Maar ze doen ook leuke dingen. Meester Martin heeft hun leren schaken en nu doen ze doen bijna elke dag wel een schaak potje. Als jij nu ook benieuwd bent hoe je moet schaken. Zoek het op op google of YouTube en dan vind je genoeg filmpjes om te leren shaken. En de kinderen van groep 8 zijn ook bezig met solderen. Solderen gebruik je om iets aan elkaar vast te maken. maar je kunt er ook wat leuks van maken zoals groep8. Zij zijn bezig met een robotje maken met ijzerdraad en een blik.

Van journalist Jarno Schoolemmer  📷

Niet alleen rekenen en taal in groep 8

Afgelopen weken is groep 8 van basisschool op weg druk geweest met allerlei dingen.
de afgelopen maand is groep 8 met schaken,solderen,maandsluiting en met de ozobots bezig geweest.
Groep 8 heeft kennis gemaakt met schaken, dus nu wordt er veel geschaakt in groep 8.
Ook zijn ze bezig geweest met solderen, ze moesten een van een blikje een robot maken.
Ze zijn ook bezig geweest met de ozobots dat is een robotje die precies doet wat je hem geprogrammeerd
via de chromebook stel je dat in via een app. Nu zijn ze bezig met een maandsluiting daar zijn ze heel druk mee.
Ze gaan het stuk doen prinses op de erwt en prinsesje Petronella.

Van journalist Twan Smeenk.  ✍

SCHAAKLES in groep 8

Verkleden

Vrolijk dansen we met elkaar.
En we hebben mooie kleding aan.
Rennen in het rond.
Klappen voor optredens.
Lachen met elkaar.
Eten lekkere dingen.
Drinken lekkere drankjes.
Een grapje maken kan er ook gewoon bij.
Nee dat kan dit jaar helaas niet.

van Manouk 🎈

Praalwagen

Plezier!
Rijden met de praalwagen
Alaaf!alaaf!alaaf!
Achter de andere wagens aan!
Leuk en veel plezier!
Wagen heen en weer duwen!
Aan het gooien met confetti!!!
Genieten van alles!
En snel weekend!
Na het weekend ook nog carnaval op school!

van Tim 🎭

praalwagen

P pak je vast aan iemands schouder in de polonaise
R raad van 11
A alaaf
A  alaaf
L  lachen met z’n allen
W we springen met z’n allen
A alaaf
G gebeurt een keer in het jaar
E een groot feest
N na carnaval vasten

           Van Thijs Rodijk 🎶

Hallo allemaal,

Ik ben Stijn Wichers Schreur en ik ben uitgeroepen tot jeugdprins van dit jaar.
Ik heb ook een adjudant en hij heet Niels Tibben.
Wij houden beide van motorcrossen en van feestvieren. En dat laatste past natuurlijk goed bij carnaval. Wij hebben beide wel eens aan de carnavalsoptocht meegedaan. Maar dit jaar gaat het anders dan anders, omdat er geen optocht is en geen groot feest. Toch gaan we er dit jaar wat leuks van maken.
Ik ben woensdag geïnstalleerd als jeugdprins van dit jaar. Wij hebben het op teams gedaan en de klassen konden meekijken. Ik zat verstopt in een grote doos en de groepen hadden vragen bedacht, waarop ik ja of nee moest antwoorden. Na een aantal vragen kwam ik te voorschijn. Ook de dansmariekes hebben hun dans opgevoerd.
Wij, groep 8, hebben ook nog spelletjes voor de andere klassen bedacht die ze vrijdag online kunnen spelen. Zo ben ik dit jaar een beetje de online jeugdprins.

Wij wensen iedereen toch een mooi carnaval toe, want een beetje gezelligheid kunnen we goed gebruiken in deze tijd.

Groeten, jeugdprins Stijn en jeugdadjudant Niels  🤣🎈

 🎁sinterklaas op school🎁

Vrijdag 4 december was het sinterklaas op school. Eerst hadden we een filmpje van sinterklaas. toen gingen we de pieten hallo zeggen, en toen kwamen de surprises, we gingen dobbelen, als je 1 3 of 6 gooide dan mocht je een surprise pakken je kon die van jezelf pakken of van een ander. Dat deden we tot de pauze. Na de pauze kwamen er pieten in onze klas. Ze waren erg grappig. Ze deden bijvoorbeeld bij Colin, dat hij paard mocht rijden op een van de pieten. En groep 8 kreeg ook een nieuwe bal. Toen ze weg waren, gingen we opnieuw surprises doen want we waren nog niet helemaal klaar. Toen we klaar waren gingen we de cadeautjes uitpakken. Iedereen kreeg allemaal snoep en cadeautjes. En op gegeven moment mocht iedereen twee van de cadeautjes pakken en deden we een rondje met wat je gekregen had. En toen hadden we pauze, en na de pauze deden we allerlei spelletjes. Je mocht ook in een andere klas een spelletje gaan doen. Dat was de dag van sinterklaas op school.

Silvan 😀

zwart
zwart is de kleur van rouw.
een zwarte piet is niet blauw.
zwart is mijn lievelingskleur.
maar toch heb ik een goed humeur.😀

rood
rood is de brandweer  🚒
tatuu! aan de kant
stop voor het licht
rood is de kleur van brand.

Twan Smeenk

Geel

Geel is de kleur van jaloersheid
Ook is geel een primaire kleur
Een gele taxi auto die doorrijdt
Geel is de kleur van de lentegeur

Geel is de kleur van de zomerzon
Limonade met een citroen
Maar ook van een gele python
Geel is de kleur van fatsoen 

Geel is de kleur van het geluk
Geel is de kleur van de ster
Ook van ik die een boterbloem pluk
Geel is de kleur van Jupiter

Geel is de kleur van een banaan
Geel is de kleur van een kuiken
Geel is de kleur van de maan
Een hyacint die je kan ruiken

Suzie van der Linden 👋

 

Media masters 

Wij hebben meegedaan aan media master, een game over het internet. We kregen eerst een filmpje te zien over een robot die meedeed aan een wedstrijd (H.E.N.K). Toen we een deel van het filmpje hadden gekeken moesten we een paar vragen beantwoorden, zodat H.E.N.K meer te weten komt over het  internet. Maar toen kwam Dylan dat is de tegenstander van H.E.N.K, hij probeert vals te spelen en te winnen. Dylan heeft al vaker meegedaan en wind iedere keer door zijn valse plannetjes, we hebben H.E.N.K geholpen om meer over het internet te weten te komen maar toen probeerde Dylan zijn geheugen te stelen. Maar dat is niet gelukt gelukkig. 

       🎧Manouk en Jarno 😀

  

Media Masters

Wij hebben meegedaan aan mediamasters. Dat was echt leuk! Dat houd in dat je filmpjes komt te zien en je moet vragen beantwoorden. Dit duurt een week. Dit keer ging dat over Layla die meedeed aan uitvinders the battle. Haar tegenstander was Dylan banen. Hij heeft heel vaak aan dat programma mee gedaan. En wist dat layla een goede tegenstander was. Dus hij heeft haar heel vaak gesaboteerd. Dylan Banen deed bijvoorbeeld H.E.N.K boos laten worden. Of met de drone naar binnen.
Layla had een robot gemaakt die heet H.E.N.K hij had een betekenis maar die zijn wij vergeten. Bijna heel Nederland neemt het tegen elkaar op. 170.00 scholen om precies te zijn wij zijn daar dus een van. Dus het is een hele hele hele kleine kans als je wint. Wij hebben 4922 bits verzameld. Dat lijkt veel maar er is vast een school die er 10 duizend kunnen halen. Dat kan je halen door allemaal spelletjes thuis te doen. Dat zijn spelletjes zoals: je eigen game bedenken of surfen. Dat zijn wel leuke spelletjes maar sommige spelletjes zijn moeilijk of je kan ze niet spelen. Want als je er geen bits voor kan krijgen doe je het ook niet zo snel. Er zijn 5 prijzen om te winnen de eerste prijs is, bezoek aan beeld en geluid Den Haag + Meet & greet. De tweede prijs is bezoek Eye filmmuseum. De 3 de prijs is bezoek aan Storyworld. De 4 de prijs 12x mediaprijzen pakket. En de 5 de prijs is Beeld en geluid Denhaag meet & greet.De winnaaar is geworden Layla en haar robot. Eigenlijk was dat ook wel te verwachten. Wij zijn geëindigd op de plaats 2698. Best knap want er 170. 00 scholen mee. Op de eerste plek is Pepperklippies 7a Schiedam ligt in Zuid-Holland. Op de tweede plek 8B HUTS basisschool KLA4 Leusden (Utrecht). En op de derde plek Groep 8B KDBS Het Tangram Rotterdam (Zuid-Holland). 

Groetjes Mara en Sabine👍💻

 

 

Werken op de heide

Wij hebben gister de boswachter geholpen om de dennenbomen te knippen of zagen en dat was heel leuk. We hadden ook groepjes en we deden het samen met groep zeven. En we hadden keuzes om te zagen en om te knippen met een heggeschaar. En we mochten ook nog over de brug heen waar we ook nog een dood dier hadden gevonden. Met de uitleg zaagde de boswachter in zijn eigen vinger.
En we mochten grote dennenbomen omzagen en kleine dennenbomen. Met de grote dennenbomen moest je wel heel erg kijken of er niemand achter liep, want die kan je er zo onder liggen. Je moest ook nog handschoenen en de juffen en de meesters deden ook mee.

🌲Van Silvan en Thijs.🪓

 😃Aan het werk met een klei opdracht.😃

 

                  De resultaten👍

Dance Hype

wij (groep 8 en groep 7) hadden static hype
vandaag zijn we in nijverdal geweest in het zinin theater. en we hadden er zin in 😉
daar hadden wij static hypes dat was heel leuk.
we gingen samen met groep 7-8 daarheen.
ze gingen van de jaren 1900 tot en met 2020.
ze hebben gedanst en gezongen.
het was heel grappig. ze hadden het over salsa en over gabber.
er was iemand die heel erg raar was.
hij ging twerken en en allemaal gebaren met hartjes.
ze hadden het ook over break dance en nog meer.
op het allerlaatste moesten alle juffen en meester en ouders naar voren komen om te gabberen. 

einde gr Niels en Twan

                Static hype

Wij zijn vandaag bij static hype in Nijverdal bij het zinin theater geweest. Dat houd in dat ze van in de jaren 1960 al dans hypes lieten zien. Toen we binnenkwamen moesten we onze handen desinfecteren. Wij waren er als eerste en moesten op de eerste rij zitten. Sommige mensen kwamen ook naar voren en toen moesten hun dansen. Dat was wel grappig! Natuurlijk kwam tiktok ook er in maar dan van 2020. Wij kenden niet zo veel liedjes. ze waren met zijn vijven twee mannen en drie vrouwen. Er was ook een man die deed een backflip. Er was ook een man die ging de hele tijd twerken. 

 dit mag niet, maar dit wel

dit mocht allemaal niet
– Als ze aan het dansen waren mocht je niet schreeuwen
– Je moest 2 stoelen er tussen houden voor de andere school
– Je mocht niet zomaar van je stoel af
– Niet zomaar naar de zaal met je klas
– Je mocht niet naast ouders zitten want die zaten helemaal achteraan
– En je mocht niet naar de wc tussendoor
– Van te voren je jas niet ophangen

dit mocht allemaal wel
– Als je naar voren wordt gehaald mocht je wel naar het podium
– Je mocht wel praten/fluisteren
– Je mocht wel klappen
– Je mocht zelf weten als je naar voren wou om te tik tokken bijv

   Einde! Van: Marit en Sabine

Twee maal een betoog
Stop mensen die roken!

Ik schrijf over dit onderwerp omdat ik het belangrijk vind dat mensen gewoon stoppen met roken. Het is gewoon vies en slecht! en als je in de buurt van andere mensen komt is het ook nog slecht voor hun. Maar dan hoor je veel mensen zeggen dat ze het gewoon lekker vinden, maar dan vraag je je af waarom je er dan aan begint als je weet dat het slecht is. Maar dan doen de meeste mensen er alsnog niks aan, en roken gewoon door. Maar gelukkig denken sommige mensen er wel over na om te stoppen. En veel mensen doen ook nog eens dubbelop slecht, ze roken en ze vervuilen de natuur met hun bende en gooien het gewoon zo op de grond. stop roken!

                                            Manouk Nijmeijer🚭

Hallo redactie van de krant.

Ik wil het hebben over de boeren want ik vind het dat de boeren erg te grazen worden genomen. De boeren hebben het steeds moeilijker in Nederland. Ik vind dat de vliegtuigen en auto’s die stoten allemaal co’2 en het vliegtuig het meest. en zonder zo’n vliegtuig zouden we wel kunnen leven ja en de auto hebben we nodig voor ons werk. Maar die auto’s kunnen we toch wel elektrisch maken. En precies hetzelfde de boeren als we dat nou dan we veel minder co’2 uit. en als er geen boer meer is in Nederland. kunnen we ook geen vlees geen sla geen uien we kunnen heel veel niet meer eten. en voor heel veel zouden ze dat niet kunnen betalen elke de oude trekker om bouwen tot een elektrische trekker dan is het al veel minder duur. 

           groet Thijs 🐄🚜

Onze mascottSjakie de slang

Wij als klas hebben een mascotte, en hij heet Sjakie. De laatste dag van de zomervakantie gingen Suzie en ik een papieren slang maken omdat we niks anders konden doen. En de slang werd super lang, maar toen we de slang gingen meten was hij 10 meter lang!! Toen dachten we, we gaan er een mascotte van maken. En bijna de hele klas hielp mee om hem af te maken voor de zomervakantie. En het is ons gelukt!! En nu hangt Sjakie voor in de klas over het bord. 

Naam: Sjakie
Achternaam: De Slang
Doopnaam: Sisi
Leeftijd: 2 Maanden
Geboortedatum: 3 Juli 2020
Beste vrienden: Groep 8

Geschreven door Mara Marissink en Sophie Daggenvoorde.✨🐍

streetwise 20/21

Vanochtend hadden we streetwise dat houd in dat je met de klas het over dingen in het verkeer ging hebben. Eerst kwam een mevrouw bij ons in de klas. Die ging het er over hebben wat we allemaal gingen doen. Die vrouw had ook een mooie powerpoint voor ons klaar staan. Voordat we de spelletjes gingen doen legte ze ons uit waarom je altijd goede verlichting op fiets moest hebben. En wat er gebeurd als je op de fietst met je telefoon. Dus we hebben geleerd dat we nooit met de mobiel in het verkeer moet fietsen. We hebben ook een filmpje gezien dat er een jongen genaamd Tommyboy is verongelukt, omdat hij tijdens het fietsen op zijn mobiel zat. Toen werd hij geschept door een auto en toen is die dood gegaan. Toen de powerpoint klaar was gingen we naar buiten en pakten onze fiets. Toen mochten we een parcours afleggen. Dat was een beetje slalommen en het laatste van het parcours was remmen en dan op tijd stoppen dat was soms wel spannend. toen legden we de fietsen aan de kant, en toen mochten we een bril op. En dat was super leuk want het leek net dat je dronken was. Toen moesten we met die bril een parcours afleggen. En toen was het alweer klaar maar het was wel heel leuk.

Tim Bouwhuis 😉

ANWB streetwise

Wij (groep 8) hebben een leuk maar ook leerzame les van de mensen van ANWB streetwise. We begonnen in de klas met een powerpoint en dat ging over de verlichting op je fiets, op je telefoon zitten op de fiets en muziek opzetten op de fiets, stoppen voor een rood stoplicht. Ze hadden het bij het onderwerp van op de telefoon zitten tijdens het fietsen. Ze hadden het over een jongetje die was overleden. Want hij wou oversteken maar had een auto niet gezien omdat hij op zijn telefoon zat. Daarna gingen we naar buiten en moesten we onze fietsen pakken. Met de fietsen moesten we een parcour afleggen. Voor de mensen met de kleine fietsen was het veel makkelijker toen we gingen slalommen. We moesten ook nog een soort van rotonde met maar een hand doen. En een remtest dan moesten we eerst heel veel snelheid maken en toen in stoppen. Een paar kinderen remde te laat. Op het laatst mochten we een bril op waardoor je geen diepte ziet en waardoor je alles lager ziet. Dus het leek alsof je dronken was of alsof je heel moe was of alsof je drugs op had. Het was heel leuk. 

Suzie van der Linden😃