Groep 8

Welkom op de site van groep 8

Groot Hellendoorns Dictee

Stijn en Amber hebben namens onze school meegedaan.
Ze zijn helaas niet in de prijzen gevallen.

Mediawijsheid

Hallo, wij hebben deze week gewerkt aan mediawijsheid. En de site heet media masters. We moesten elke dag een paar vragen beantwoorden en als we die vragen goed hadden dan kregen we 25 bits en als we een vraag fout hadden dan kregen we geen bits, wij hebben op dit moment 1098 bits. Trouwens bits is zijn een soort punten dit je moet in zetten in de finale. Het had ook een verhaal om heen namelijk: Er was een team namelijk de media masters die hadden de site gemaakt maar de site werd gehackt maar ze wisten niet door wie. Door de bits konden we de beveiliging versterken. Maar opeens werd de broer van iemand van het team ontvoerd genaamd James. En ze dachten dat het te maken had met de hacker. Dat was het verhaal om het spel heen. We zouden vrijdag 23 november de finale maken maar de site deed het niet dus het zou worden verzet. We hebben de finale nog steeds niet gemaakt. Best jammer want we hadden er best veel zin in. Maar van alle scholen staan we niet in de top tien want van alle vragen hadden we er wel een paar fout. De vragen gingen over: wat je wel of niet op internet kan posten, maar er waren natuurlijk ook andere vragen zoals: je moet altijd een sterk wachtwoord nemen, want als je geen sterk wachtwoord neemt dan is het voor de hacker makkelijker om je te hacken, maar daarom is het verstandig om een sterk wachtwoord te bedenken. Deze vraag zat er namelijk ook in: Als het een echt profiel was of nep. Maar wij hadden die vragen allemaal goed.

De finale
Het was woensdag 28 november en we gingen de finale doen. De finale was heel mooi gemaakt, want in het begin kwam een filmpje waarin ze op de locatie waren waar James gevangen zat. En toen lag daar wel heel toevallig een ladder zodat ze naar boven konden lopen en toen begonnen pas de vragen. Je kon per vraag kiezen of je een moeilijke of makkelijke vraag wou en daarna kon je kiezen of je een joker wou gebruiken. Je kon kiezen uit deze jokers: time freeze met deze joker kon je de tijd stop zetten, verdubbelde bits als je een vraag goed had kreeg je het dubbele van de bits, hint je kreeg een tip over de vraag, drie verdubbelaar als je een vraag goed had kreeg je drie keer het dubbele. Als je een joker had gekozen dan kon je hem pas na een paar vragen weer gebruiken. En als je een moeilijke vraag koos kreeg je meer bits dan als je een makkelijke vraag koos. Wij wachten nog op de uitslag maar door deze week zijn we een stukje mediawijzer geworden.

Groetjes: Nicky, Liv.

Simone Tijs; voorleeskampioen van basisschool Op Weg 

    

Groen

Groen is een mooie kleur.
Daarom krijgt hij mijn voorkeur.
De aarde was ook heel groen,
maar daar moest de mens zo nodig wat aan doen.

Groen is ook de kleur van de natuur,
Daar gaan mensen op avontuur.
spot je een groene kikker of een papegaai.
Dan is die kleur echt niet saai.

Lieke Boksebeld

 

Rood

Rood is de kleur van bloed
Rood is mijn lievelings kleur
Dat betekent niet veel goed
en ik heb toch een goed humeur

Rood is de kleur van rozen
Rood is de kleur van stop
Rood is ook de kleur voor blozen
De kleur is ook de kleur van een knop

De kleur rood is een licht
Rood is een kleur van een huis
De kleur rood is de kleur van een kerstlicht
Rood is de kleur op het kruis

Fabian Linnartz

 Op Weg voor het Vormsel

Wij zijn met groep 7 en 8 naar de Plaskerk, moskee en de Parabool geweest. We fietsten als eerst naar de Plaskerk daar kregen we vragen over de plaskerk. En op die vragen kreeg je letters en dan kreeg je een woord. Het woord was samenspel. Het was heel anders dan in een katholieke kerk. En er waren rare schilderingen op het plafond en ze hebben geen altaar. Deze kerk is best wel speciaal, want hij heeft de oorlog meegemaakt en er stond ook tekst op de muur.  En we zijn nog naar de moskee geweest. Je kon ruiken dat ze wat aan het bakken waren. Toen liepen we verder en moesten we onze schoenen uitdoen, dat was eerst vreemd,  maar de meneer van de moskee legde uit waarom dat was. In de moskee ligt namelijk een heel fijn tapijt. We gingen op de grond zitten en de meneer vertelde over de moskee en de islam. Toen ik vroeg of hij iets voor wou  lezen, klonk dat heel vreemd. Tenslotte konden we een stukje Turkse pizza proeven en wij vonden het allebei niet echt lekker. Sommige kinderen vonden het super lekker. Na de moskee gingen we naar de parabool en daar kregen we ook wat eten. We kregen een broodje ham en kaas dat was wel lekker, we kregen ook nog cola of sinas. Dat werd verzorgd door mensen met een verstandelijke beperking en toen gingen we  terug naar school.

gemaakt door Mark en Stefan

 

Carmel College Salland

We zijn naar Carmel College Salland geweest in Raalte. We zijn daar met de fiets naar toe gegaan. We waren daar aangekomen. We werden welkom geheten we konden de fietsen in een speciaal vak. We werden daar opgewacht door twee kinderen, en die brachten ons naar een kantine. Daar werden in groepen gedeeld met andere scholen. We kregen ook een sticker en daar stond een kleur en een nummer op. Het waren 8 groepjes je kon uit onderzoekend, internationaal, creatief, sportief, technisch en onderzoeken daar kon je uit kiezen. En Daan had technisch en Timo had sportief. We moesten naar je plek waar je je vak ging doen. Timo ging gymmen we gingen trefbal doen. Het ging zo er werden twee teams gemaakt je had alle bij per team een helft van het veld je had ook een grote mat, die lag in het midden van het veld de mat lag alle bij door de helft dat je kon wel daar kon je dan op en dan kon je iemand tikken je had drie ballen zo ging het spel wel ongeveer. Daan had technisch en ik moest een vliegtuigje vouwen, en daarmee moesten we zo ver mogelijk gooien en wie het verste kwam die had gewonnen. Ze hadden daar ook droogijs staan met in een cilinder warm water en daar gooiden ze droogijs in zo kreeg je heel veel waterdamp. Ze maakten ook een bel van droogijs. het was heel leuk. Zoals de ervaring van wat je kon doen we zijn de mensen van Carmel College Salland heel erg dankbaar.

Gemaakt door Daan Schoorlemmer en Timo van Adrighem.        Afbeeldingsresultaat voor carmel college salland        

de voedselbank

Wij zijn met groepen 7 en 8 naar de voedselbank geweest op dinsdag 9 oktober. We gingen daar op de fiets heen. De voedselbank was in Raalte op het industrie terrein. Eindelijk aangekomen bij de voedselbank gingen we daar naar binnen. Het was er niet heel warmen je hoorde het lawaai van de vriezer. Toen we zaten ging een meneer wat uitleggen over het een en al. Ook vertelde de meneer dat cola 1 jaar naar de tht datum weggegeven mocht worden.(de tht datum is de tenminste houdbaar tot datum). En we mochten uitzoeken uit producten wat er mis was. Er was een blik met ananas bij en die was helemaal ingedeukt. Dat mogen ze in de winkel  normaal niet meer verkopen, maar de voedselbank mag dat nog wel. En daarna gingen we in een vriezer kijken. daar was het heel erg koud. we konden er bijna allemaal in en het was heel krap en daar binnen in de vriezer was nog een vriezer en die was nog kouder en die was ook heel krap en we stonden heel erg dicht op elkaar. En op het laatst kregen we een appel en die appel was heel groot.

Len en Joep

      

voedselbank

Wij zijn met groep 7 en 8 naar de voedselbank geweest. Het was heel leuk. We hadden een hele grote doos met allemaal voedselpakketten meegenomen naar school. We gingen met de fiets naar de voedselbank, het was in Raalte. We werden hartelijk verwelkomd door de mensen die daar werkte. Ze gingen dingen uitleggen over de voedselbank. Ze hadden ook uitgelegd dat er mensen bij de voedselbank zitten om welke omstandigheden dan ook. Bijvoorbeeld mensen met schulden of omdat ze niet meer kunnen werken door een ziekte. Het was best interessant en soms ook wel verdrietig als je het hoort. We kregen kratten en daar zaten allemaal producten in. We gingen kijken wat er mis was met deze producten. Ze legden ook uit, als je het op de grond hebt gelegd dat je het niet meer mag weggeven  anders kun je een boete krijgen. We mochten in een koelcel om te voelen hoe koud het daar was en ook in de vriezer. Het rook er naar appels! Er waren zoveel mensen dat ze haast geen plek meer hadden voor de spullen en er waren zoveel mensen dat er nog maar een beperkte ruimte is.

                                               Groetjes Destiny en Emma

scholencross 2018

dinsdag 18 sept
ik heb meegedaan met de scholencross bij de lochsprinters. je moest eerst 2 oefenrondes fietsen een keer gewoon een rondje en een keer met het starthek. ik had al vaker meegedaan dus ik kende de baan wel. als je de oefenrondes had gefietst dan werd ingedeeld ik zat bij twee lochsprinters in die tellen niet mee met de rondes. je hebt dan 3 wedstrijden met dat ploeg. (de eerste ronde) we stonden bij het starthek de meneer vraagt dan eerst als je klaar staat, dan gaat het starthek naar beneden dat fiets je van een bult af om vaart te maken de 2 lochsprinters zaten voor mij die waren echt super goed ik had keano in mijn ploeg en nog een andere die waren zo goed dat niemand ze bij konden houden hun fietste 20 30 meter voor mij waren zo goed toen kwam ik en 10 20 meter achter mij fietste de andere 2 dat had ik 3 keer. maar de lochsprinters tellen niet mee met de scholencross dus ik was 3 keer eerste. maar ik deed niet als enigste mee want uit groep 6 deden twan en thijs mee uit groep 5 lucka huub en wes en uit groep 4 ryan en jasper en uit groep 3 jesse (mijn broertje)

dinsdag 25 sept
we hadden 2 wedstrijden de lochsprinters waren apart en de scholen bij groep 8 waren er niet zo veel mensen dus er was een groep lochsprinters en een groep van de scholen ik zat bij de scholen natuurlijk ik keek op de lijst welk nummer ik moest starten ik dacht oo dat wordt moeilijk want ik moest op nummer 2 en dat vind ik geen fijne startplek maar toch had ik een goede start ik was op plaats 2 maar ik dacht hoe kan diegene voor mij zo goed fietsen en ik dacht misschien zit die bij de lochsprinters maar nee die zat bij de bmx vereniging  in daarle ik was 2 keer tweede ik was super blij met mijn uitslagen mijn broertje was 2 keer 3 dat was ook super goed later op de avond waren de prijsuitreiking ik was heel benieuwd ze begon bij groep 1 en daarna naar 8 jesse was derde en toen was ook noch groep 5 en daar zat wes in die was ook derde en uit groep 8 was ik tweede van de scholen je had ook nog de beste school maar dat hadden wij niet gewonnen want wij hadden heel weinig deelnemers van onze school.

Kevin Smeenk

   

               streetwise

Wij hadden op 12 september streetwise trapvaardigheid. Eerst kwam er een mevrouw binnen en die had een powerpoint gemaakt. Ze ging er over vertellen. En daarna gingen wij naar buiten om een parcour te fietsen. Eerst moest je over je linker schouder heen kijken, daarna moest je een magneet aan een ketting vasthouden met een hand en een rondje fietsen en hem weer terug leggen. Toen moest je voorsorteren naar de linker fietsstrook. Daarna moest je een U- bocht maken. En daarna moest je over een gele balk fietsen die rechtop was en nog over een die schuin was en daarna moest je een U-bocht maken. Toen moest je slalommen en toen weer een U-bocht. En daarna moest je een noodrem maken. Toen moesten we nog een rondje hetzelfde doen. Daarna moest je het weer doen met een zware rugzak op je rug en bij de noodrem ging je dan heel erg slippen. Toen mochten we een rondje op de elektrische step. Lekker scheuren. En toen moest je weer de noodstop maken en dan ging je heel erg slippen en dat ging heel erg hard. Toen moesten we de fiets keuren en Flynn moest een achterlicht erop doen en Stijn moest had geen bel erop.

Dit was het verhaal van Flynn en Stijn